In deze editie van de Blinkende Bolide het wonderlijke verhaal over de brommer- en motorverzameling van Elburger Ruud Wijnne. “Achter elk onderdeel van mijn verzameling gaat een verhaal schuil en het begon uiteindelijk allemaal met een oude foto van mijn vader”.

DOOR JOS HERMANS

Ruud is gepensioneerd, maar was voorheen 36 jaar werkzaam in het praktijkonderwijs voor leerlingen met gedrags- en leerproblemen en is opgeleid in de ortho-didactiek. Hij heeft dus geen technische opleiding of achtergrond en is op het gebied van sleutelen en monteren dus een echte autodidact. Als 16 jarige jongen nam hij de NSU Quickly T over van zijn vader, maar deze liep vast en verdween op de schroothoop. Toen hij 18 jaar werd moest er natuurlijk een motorrijbewijs komen. Hij kreeg 2 á 3 lessen op een Lambretta met 4 handversnellingen en slaagde de 2e keer.

Tegen een boom
Zijn “motorrijleven” begon met een DKW RT 250 VS in 1971. Deze motor werd gekocht in Elburg voor 400 gulden
en na een korte rijperiode in Elburg tegen een boom gereden. De motor belandde in een schuur bij opa en werd tijdens zijn diensttijd in 1973 verkocht aan de plaatselijke ijzerboer. Hij bracht toen nog 35 gulden op. Vervolgens kwamen en diverse motoren, waaronder een Jawa Californian Oilmaster 350 cc., een Suzuki 500 T, Suzuki 550, BMW 800, Suzuki 750 R,  Yamaha XJ 900 en nu dus een Honda Pan European.

Echt veel verstand van sleutelen had hij in het begin niet. Volgens zijn vader had hij juffershandjes en die moesten gebruikt worden op een kantoor. Echter het bloed kroop waar het niet gaan kon en gesteund door vele vrienden leerde hij langzaam aan een beetje sleutelen. Velen gaven hem in die beginjaren goede adviezen en nog kan hij steeds op hen terugvallen.

Schriften
Zijn passie
voor antieke brommers begon pas echt toen Ruud tijdens een verhuizing een grote hoeveelheid schriften vond. Zijn vader had deze volgeschreven met verslagen van reizen op zijn brommer, die hij samen met een oude verzetsvriend had gemaakt. Reizen door heel Europa, met gedetailleerde verslagen en foto’s.
“Eén foto trok meteen mijn aandacht, mijn vader op de Nürnburgring met daarop twee brommers en ver weg op de achtergrond een auto, een DKW Auto Union1000S coupé. Vraag me niet waarom maar vanaf dat moment wist ik dat ik deze drie voertuigen moest hebben.

Ruud: “Op de foto staat de NSU quickly S uit 1960 van mijn vader, maar deze was niet meer te vinden. Ik heb die uiteindelijk zelf helemaal gebouwd, door overal losse onderdelen vandaan te halen. Dat was het begin van zijn unieke verzameling brommers die hij allemaal met veel liefde en geduld heeft gerestaureerd. “Als ik ergens een oude brommer koop werk ik net zolang tot deze weer perfect loopt en er als nieuw uitziet. En als er weer een klaar is ga ik naar het volgende project, maar ik wil er niet één verkopen.

Bismarck
Ruud is nu bezig met
een uiterst zeldzame Bismarck uit 1936. Met de motor die hij erop gaat monteren is hij nog bezig.
Hij is ook bestuurslid van de landelijke DKW club en is regelmatig te vinden in het magazijn van de vereniging in Ruinerwold. Hobbyisten en sleutelaars komen overal vandaan om daar ontbrekende onderdelen te zoeken.

Ruud is trost op zijn auto, de rood met witte DKW-Auto Union 1000S coupé, maar zijn hart ligt toch bij de brommers en motoren. Veel mensen die mijn auto zien raken soms in de war over het logo, ze zien de vier ringen en zeggen: dat is toch een Audi? De vier ringen symboliseren de fusie van vier fabrikanten, Horch, Audi, DKW en Wanderer die in 1932 opgingen in één bedrijf.

Nostalgisch ritje
Vroeger gingen
Ruud en zijn echtgenote Hilda vaak samen op de motor weg. Hij is nog steeds een echte motorrijder, maar nu op een iets comfortabelere motor, een Honda Pan European ST 1100. Toch trekt hij af en toe nog één van zijn antieke brommers uit de garage voor een nostalgisch ritje.

Meer weten over Ruud en zijn verzameling? Kijk op www.ouwemeuk.com.


Lees ook deze artikelen: